انتظار در تئاتر ساموئل بکت

نویسندگان

ahmad kamyabi mask

dr. d’etat, maître de conférences, université de téhéran

چکیده

انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن.   از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر سالار این مرد برحسب فرهنگ های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است.   در غرب، هنگامی که هنوز انسان ماشین را نیافریده بود واقعاً در انتظار کسی بود، اما در عصر جنگ ها و تسخیر فضا منتظر چیست؟ بکت یکی از متفکرانی است که این سؤال را مطرح کرده است.   ما از خلال تحلیل و بررسی نمایشنامه معروف بکت، چشم به راه گودو، خواسته ایم نشان دهیم که این خود انتظار است که موضوع تئاترش شده است. فردسان هایش، انسانیتشان را در این کشش به سوی چیزی که از آنها مردانی کامل می سازد تحقق بخشیده اند. نمایشنامه به این ترتیب تمثیلی از زندگی انسان مدرن در برابر دنیایی است که در آن دیگر نمی تواند بر روی تکیه گاه های سنتی زندگیش تکیه کند.     واژگان کلیدی : انتظار، بکت، در انتظار گودو، منجی، امید، شرایط انسانی.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بحران شناخت در انتظار گودوی ساموئل بکت

چکیده بحران شناخت در در انتظار گودوی ساموئل بکت نرجس جعفری لنگرودی هدف تز حاضر ردیابی بحران شناخت در در انتظار گودوی بکت می باشد که نشان دهنده ی بحران هرگونه دانستن و دریافتی است. اوج این بحران در نمایشنامه، خودش هدف نیست؛ بلکه می تواند مقدمه ی بحث ایده آلی برای پیدا کردن یک استرتژی مناسب در نمایشنامه باشد. از آنجایی که زمینه ی هستی شناختی دنیای گودو در بحران است، شخصیت ها پیوسته با سرگشتگ...

15 صفحه اول

ذن بوداییسم و «آخر بازی» ساموئل بکت

«ساموئل بکت» (Samuel Beckett)یکی از نویسند‌‌گان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته‌، ولی همین آثار اندک، از جنبه‌های مختلفی مطالعه شده‌‌اند. در این جستار، نمایشنامة «آخر بازی» از منظر ذن بوداییسم بررسی شده‌است. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنه‌آرایی، شخصیت پردازی، رفتار و ...

متن کامل

ذن بوداییسم و «آخر بازی» ساموئل بکت

«ساموئل بکت» (samuel beckett)یکی از نویسند گان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته ، ولی همین آثار اندک، از جنبه های مختلفی مطالعه شده اند. در این جستار، نمایشنامة «آخر بازی» از منظر ذن بوداییسم بررسی شده است. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنه آرایی، شخصیت پردازی، رفتار و نگ...

متن کامل

: بکت در نمایش نامه نویسی ایرلند: خوانشی پسااستعمار گرایانه از ”در انتظار گودو“ و ” آخر بازی“نوشته ی ساموئل بکت

بی شک حضور چند سده ای استعمار بریتانیا در کشوری مانند ایرلند تاثیرات بسیاری بر مردم این کشور در تمامی عرصه ها و جوانب داشته و موجب تغییراتی در تمامی ساختارهای آن گردیده است . تداوم حضور استعمار برای زمان طولانی، ضمن در نظر داشتن این نکته که از لحاظ تاریخی ایرلند نخستین مستعمره ی انگلستان می باشد، موجب شده که از همان بدو شکل گیری توجه بسیاری از محققان و منتقدان حوزه ی مطالعات پسااستعماری به سمت ...

ناتوانی ارتباط کلامی در آخر بازی ساموئل بکت

عجز زبانی و میلِ ارتباط، هردو باهم در دنیایِ رو به زوال آخر بازی به چشم می­خورند. دنیایی که شخصیت­های آن در تلاش برای مبارزه با سکوتِ مطلق و حفظِ حتی کوچک­ترین تبادلِ کلامی هستند. همانطور که آشفتگی کلام شخصیت­ها نمایانگر آن است، بدلیل ناتوانی در ارتباط درونی، آن­ها به ارتباط بیرونی روی می­آورند که طبیعتا نیازمند حضور یک مخاطب می­باشد. بنابراین هر مکالمه­ای نوعی دوگانگی می­طلبد و همین دوگانگی گاهی به...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
revue des études de la langue française

جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۶۷-۸۰

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023